* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

søndag 21. februar 2010

Olivenvår!

Hurra! Jeg leter febrilsk etter vårtegn, og blir så glad når jeg finner spor på at dvaletida snart er over. Setter kjempestor pris på lyset, dagene er merkbart lengre i begge retninger nå, herlig å våkne til en stripe lys på horisonten. Deilig er det også med lyse ettermiddager igjen.

Min glede var stor da jeg oppdaget nye lysegrønne skudd på det lille oliventreet mitt. Nesten alle bladene fra i fjor er falt av, men det er vel en naturlig syklus for et løvtre? Det har stått så lyst som mulig i vinter i det store vinduet i trappoppgangen, og fått en halv liter vann et par ganger i uka. Og nå titter små babyblader fram!



Jeg klør i fingrene etter å starte hagearbeidet, men det snør jo fremdeles og gårdsplassen er dekket av en diger snøhule. Tror det drøyer en stund får jeg kan skimte bakken der... Men sommeren starter i vinduskarmen. Har planer om å så frø i vinterferien.





Ja, planene er mange for ferien. Alt som jeg ikke rekker i hverdagen skal jeg gjøre i løpet av disse fridagene... Det er ikke så mye jeg har fått gjort de siste snø-og-frys-månedene. Her er jeg knipset av kjæresten mens jeg er i full gang med å dvale meg i sofaen, med telefon, IKEAkatalog, tom potetgullbolle, PC, og pledd som bestevenner.



Men det var da det, og ikke nå. Nå er virketrangen tilbake, jeg har fått strikkedilla, og kjenner at vår-ryddingsånden snart er over meg. Kanskje det blir litt fart i bloggingen igjen også?!

God vinterferie til alle som er så heldige å ha fri!

Ingen kommentarer: