* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

lørdag 29. desember 2007

Engler, finnes de da?


Det har vært mye snakk om engler den siste tida. Jeg er av den oppfatning at mennesker stort sett må få tro på det de vil her i verden, og etter å ha lest mye om engler i forbindelse med en bacheloroppgave i våres (før Martha kom ut av skapet altså : )) ser jeg jo at dette er vesner som vil godt. Det kan være stor trøst for mange å ha slike holdepunkter i livet. Og det er vel en hyggelig tanke at vi har noen som passer på og holder en beskyttende englehånd over oss? Selv har jeg vel ikke hatt noen direkte opplevelse av nærkontakt med engler, men jeg liker tanken! Dessuten er jeg vokst opp med en engel over senga mi, og nå lar jeg lillejenta mi sovne under flere stykker. Fine er de, og det er veldig mange englemotiver i kunsthistorien. Marias bebudelse er et av de mest malte motivene, og viser tydelige eksempler på hvordan englene har utviklet seg i takt med kunstfilosofien. Det kan jo ikke ha vært lett å skulle male noen som i utgangspunktet bare er lys og varme, men billedkunstnerne har gitt englene ansikt bokstavelig talt.
Siden blogging er nytt for meg, og jeg ikke engang vet hva IKT betyr, er jeg ikke sikker på hvordan jeg kan få lagt hele Engleoppgaven min ut på Bloggen, men jeg må prøve å lære det! : )

Ingen kommentarer: