* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

tirsdag 23. september 2008

Blodrød villvin og Edvard Munch





Hvert år på denne tiden må jeg tenke på dette grusomt flotte maleriet av Edvard Munch. Tipper han ble inspirert på en slik skinnende septemberdag som vi har hatt her hjemme i dag. Grunnen til at mine tanker går til dette bildet er villvinen. Utenfor vinduet mitt her jeg sitter og skriver hele dagen har jeg utsikt rett mot en slik kravlende sak som har skiftet farge i et imponerende spekter denne måneden.


Jeg er stor Munch-fan. Selv om det som regel ikke er de muntreste sidene av livet han skildrer kan man vel ikke bli annet enn grapet av stemningene i hans bilder. Dette høstbildet Rød villvin fra1898 er rene skrekkfilmen for meg. For hva har egentlig foregått inne i dette kvelende blodrøde huset, hva har mannen sett eller kanskje gjort? Grøss og gru, her kan det bli mange historier.

Her er vindusutsikten min: Bilen passer godt inn ikke sant?






Vi har også en villvin i hagen (Parthenocissus quinquefolia). Ved den ene porten har jeg tatt vare på en plante som jeg håper å kunne flytte litt på etter hvert som ventende prosjekter blir ferdige. Det kunne jo vært fint med en bue over porten? Nå er den ialle fall på sitt fineste synes jeg!

Every September I have to think about this great painting by Edvard Munch. I love his work, but his pictures don't set me in a very good mood though. This one is horrible to me, what did the man see inside this bloodred house? Did he do something terrible? Wild stories can be made up!

The reason why I remember this painting every fall is because of the fantastic red plant, Parthenocissus quinquefolia, I can see a simular one from my window : )

3 kommentarer:

Anne sa...

Vakkert bilde, helt klart, og det er fargene vet du, det er fargene en faller sånn for.

Villvinen er på sitt vakreste her også, nesten så en ikke ser seg helt mett på dem om dagen.

De krukkene som du har kløver i, om du noen gang er interessert i å selge dem, er denne damen interessert. har ingen fra før sjønner du :-)

mali-mo sa...

Munch har aget mye flott. Jeg er veldig gladi tegningene hans jeg. tror syk pike i diverse utgaver er noe av det fineste, Ikke direkte muntert da, men vi kan jo ikke le hele tiden ;) Hehee.

Villvin er nydelig om høsten. Har ikke noen her hjemme, men to typer på hytten, en rådhus og en annen type. Kan ikke helt forskjellen (mine foreldres avdeling), de er iallfall nydelig røde nå begge to:)Villvinen altså, ikke foreldrene ;) Ha en fin helg (snart) ;)

Anka sa...

hei, hei. Så koselig innlegg med litt kunst. Dette vekkr minner fra jeg gikk på Tegning, form, farge. Kunsthistorie, malerier, symbolikk, historien bak maleriet osv. Syns det var kjempe gøy!
God kveld.