* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

lørdag 26. januar 2008

Min lille focaccia

Dette er min tilpassete focaccia som er kjempe kjapp å smelle sammen uten noe klin. Jeg har halvert en stor langpanneoppskrift til en lasagneformoppskrift, litt mer familievennlig synes jeg.



25 gram gjær
3 dl lunkent vann
6 dl hvetemel
litt salt
litt hvitløkspulver
Røres sammen til en bløt deig som hever en time.
Dekk bunnen av forma med en god olje, ca 1/2 dl
klem deigen ned i, jevnt ut til kantene
ta godt med olje over, lag noen groper i overflaten så olja ikke renner ut
så drysser jeg grov havsalt og rosmarin over for det liker vi best
Nam nam
Stekes en halv time 200 grader og voila! deilig duft i huset og god mat i magen!
Kan deles i to og ha pålegg i midten eller spises med suppe eller salat.
Jeg har tilpasset denne oppskriften selv, og det finnes utallige focacciaoppskrifter, så jeg kan ikke referere til noen "kilde" her : )

Ingen kommentarer: