* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

mandag 24. mars 2008

Jeg er blitt kjent med Alberte



Det som er så flott med bøker er at man blir kjent med andre steder, andre tider og nye familier. Jeg har akkurat vært i Tromsø sånn ca rundt 1900 og blitt kjent med familien Selmer. Alberte går hjemme med moren sin hele dagen fordi hun ikke får gå mer på skole. Hun kjeder vettet av seg i tillegg til at hun fryser hele tiden og føler seg stygg og dum. Det fins så mange uskrevne regler i dette småbysamfunnet at alle lever ufritt og har små sjanser til å påvirke hvordan livet blir. For jentene er det selvsagt verst. Det er bare noen få generasjoner siden Alberte vokste opp, men i Norge har vi fått det så mye bedre på alle måter. I andre deler av verden har man det minst like vanskelig fremdeles.

I neste bok har Alberte flyttet alene til Paris, og lever et usselt liv på et trekkfullt loftværelse fullt av veggelus og mus. Hun fryser like mye som i Tromsø, og er livredd for å få seg kjæreste. Alle vet jo hvordan det går da. Og sånn går det også til sist, men jeg har en bok igjen av Cora Sandels Alberte-trilogi, og jeg har ikke akkurat tro på en happy end her!



Jeg kjenner ganske mange slike bok-familier etterhvert. Fra middelalderens Hjørundgård hvor Kristin Lavransdatter vokste opp til 60-tallets Oslo hvor Kim Karlsen og co slang gatelangs. Jeg har fått være med til fattige Hellemyren og til embetsmannslivet til familien på Gilje. Jeg vet hvordan de lever hos Garmans, hos Elsi Lund på St. Hanshaugen, Jarle Klepp i Stavanger. Og ja, boka er alltid bedre enn filmen!

2 kommentarer:

Whoopsi Daisy sa...

Hei
Tuuuusen takk for awarden jeg har fått. Det var så koselig, jeg ble kjempe glad. Tusen takk!Jeg lover og gi den videre :o)
Håper du har hatt en fin påske. Ser du har lest gode bøker. Glad for tips jeg, så kan jeg bunkre opp til sommerferien.
Nå må jeg hoppe i seng, så det ser ut som jeg har hatt ferie ;o)
Takk igjen
Whoopsi Daisy

Synnøve sa...

Hm, det er litt rart med det, men av og til er det faktisk litt godt at ikke alt har en happy ending til slutt...! Om du skjønner hva jeg mener ;) Og så merkelig å tenke på ja, alle steder man blir kjent med gjennom bøker i løpet av årene. Akkurat nå er jeg i Storbritannia på slutten av det 19. århundre, og stifter bekjentskap med "Arthur & George". Ha en finfin uke! Synnøve