* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

mandag 5. mars 2012

Kjøkkenknask





Siden energinivået er på topp for tida er det lurt å utnytte det til noe nyttig. På søndag ble det baking. Knekkebrødbakst skjer med ugjevne mellomrom, og nå har vi bunkra opp til ut i mai, tenker jeg. 

-Og det der med åpne hyller på kjøkkenet, er det egentlig så lurt? Det ser jo bra ut om man har ordning og reda der til en hver tid så klart. Vi har bare to hyller på 70 cm, men for en som ikke er født med skureklut i hånda og grønnsåpe i øra er det jo bare ekstra rengjøringsbryderi...







Min knekkebrødoppskrift er slik:

4 dl rugmel
4 dl havregryn
4 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
2 dl gresskarfrø
litt salt, jeg syns det er godt med grovt salt.
2 ts natron
8 dl vann

Frøene kan byttes ut etter smak og behag.
Dette blir ca fire brett. Oppskriften er grei å halvere. Clu'et er  dobbelt så mye tørt som vått :)
Stekes i ovnen på 100 grader i en time. Lag ruter med en pizzarulle og la knekkebrødene stå i ovne på 50 grader i minst en time til. De skal ikke stekes men tørkes helt ut.






8

1 kommentar:

Janne sa...

Så fine bilder fra et koselig(!) kjøkken!:))

Hjemmelagede knekkebrød er fantastisk godt, og så deilig sunt!
Har en oppskrift som jeg fikk av farmor som jeg har bakt, de er så gode altså:)

God klem til deg:))

Janne:)