* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

fredag 2. januar 2009

Så mye tid, så lite garn...



Det har vært godt med tid denne juleferien. Selv om det er bra å slappe av i sofaen iblant, liker jeg ikke å sitte med hendene i fanget. Når siste maske var strikket på julegavene for i år var garnbutikken stengt og jeg fikk ikke kjøpt nytt garn til nye prosjekter. Jeg gremtes der jeg satt uvirksom og så på den ene julefilmen etter den andre.






Så da ble det et dypdykk i restehaugen, og hva fant jeg ikke der? Jo rester fra en reste-ullbukse jeg strikket for to år siden. Det er nemlig sånn at resteprosjekt trenger påfyll av mer garn underveis, og på den måten har vi en fin dominoeffekt gående!


Tove har advart mot å starte med granny-squares, man blir visst nok hekta. Det kan jeg herved bekrefte. SÅ moro! Men jeg trenger mer garn da.




Planen er å lage pute av dette prøveprosjektet. Da vil jeg velge en grå kant rundt alle rutene slik at det blir en felles helhet for alle delene. Jeg har lett etter råd for montering av slike oldermorsruter, men er ikke sikker hvordan jeg skal gjøre det. Har lyst til å hekle sammen alle, ikke sy. Noen som vet råd?


Her er en lenke om du vi se flere eksempler på morsomme heklerier i samme teknikk.

Den siste fridagen har gått til å høste juletreet og plukke ned nissegjengen fra vinduskarmen. Julestjernene er i komposten (ikke sant julestjernene var annerledes før, nå mister de blader for et godt ord, mens tidligere var det umulig å kverke dem. Kunne blomstre til påske jo. Med fare for å virke stengammal der føler jeg... ).

Adventstaken og stjernelyset i vinduene har jeg ikke lyst til å rydde bort ennå, da blir det så tomt og mørkt.

God helg til dere alle! Jeg har fått så mange hyggelige hilsninger gjennom jula, tusen takk!

KLEM FRA MARIANNE

25 kommentarer:

Magdalena sa...

...himla vakkert.....!!
så flink du er!

Strikkelise sa...

Veldig fint! Jeg er fristet til å bli en av de hekta jeg også - det er jo så mange fine tepper på bloggene rundt omkring.

For å hekle sammen oldemorruter kan du for eksempel gjøre sånn:
Legg to og to ruter sammen rette mot rette og hekle dem sammen i bare det ytterste maskeleddet.
Hekle sammen til remser og hekle remsene sammen på samme vis.
Var det forståelig?
Slik vil du få "sømmer" på baksiden av arbeidet, det er penest om de er i den fargen det er mest av i rutene.
Det kan også gi en fin effekt å ha disse "sømmene" på forsiden av arbeidet.

Tove sa...

Hihi, hekta ja.. har omtrent ikke gjort no annet håndarbeid siden jeg lrte meg disse:)
Det høres kjemefint ut med puter, men det ser også ut til å kunne bli et flott teppe med disse fargene sammen også da..

Nettopp kommet hjem etter vareopptelling i butikken, endelig FERDIG!! veldig deilig å ikke ha det hengende over seg lenger. Og Hannah har fått vannkopper, hele 12 stykker og null feber, så vi var heldige med den:)

Godt nytt år ( hvis jeg har glemt å kommentere tidligere hos deg..)

klem

Ann-Cathrin sa...

Så flotte da! Jeg sydde sammen mine. Prøvde å hekle de sammen, men fikk ikke dreisen på det...så kan desverre ikke hjelpe. Kjenner meg godt igjen i det å måtte ha noe å gjøre foran TVn:)Føler nesten at man kaster bort tid uten noe hekling eller strikking i hendene da;)

Supernøtt sa...

Nydelige farger på bestemorrutene dine :-D

GundaM sa...

Så fint det blir. Må si jeg misunner dere som kan å hekle ;0)

Selv har jeg endelig ahtt en rolig trivelig jul. Masse engelske serier på tv og da koser ejg meg ;0)

God helg Marianne!

Anka sa...

Dette kommer til å bli kjempe pent! Har lyst på et sånnt lappeteppe i beige, offwhite, beige og lyseblå. Må nok lære meg dette:) Ang forlovelsen så hadde jeg en liiiiiten anelse men ikke helt at det var akuratt det. Han var litt anderledes den dagen. sikkert tusen sommerfugler i magen hans:) Vi hadde pyntet juletreet, lagt pakker under treet og hatt en kjempe koselig dag. Så fridde han på kvelden hjemme, bare oss to. Helt perfekt! :-D
Så mye lekkert på bloggshoppen din.

Olstad sa...

Så utolig flott..Jeg har aldri heklet lurer på om jeg klarte å lage slike. Alle sier de blir hektet og det er vel litt skummelt. Må gjøre ferdig strikke prosjektet først.

Vibeke sa...

Guri malla så fiiiiine....

Innom for å ønske deg et godt nytt år, håper det blir et herlig år for deg og dine :o)

Klem, Vibeke.

susan`s side sa...

Åh, du er bare så flink og kreativ. Skulle ønske jeg kunne sy eller strikke.

Maya: sa...

Salg er skummelt! Hihi, takk for kommentar på siden min. Jeg ser du er flink til å hekle! Aaa,jeg blir så misunnelig. Utrolig mye fint man kan lage. Slike tepper er jo helt fantastiske:)

Klem fra Maya

Brocante sa...

Så flink du er - jeg har begynt på et teppe, men det gikk tregere og tregere og nå ligger det bare der og venter på å bli større.....

Mia sa...

Akkurat det samme har jeg også opplevd... ble litt rastløs i julen, og skulle finne på noe... fant garnrestene mine og begynte å hekle granny squares, bare for å oppdage at jeg ikke hadde nok garn, gitt! Moro med hekling, og moro med granny squares... lettere avhengighets skapende...

Anonym sa...

hei. har tittet innom siden din flere ganger, ingen blogger selv men, syntes det er kjempe artig å følge med.. går å løster litt på veskene du lager med bilder på. kjempe fine!! (som alt annet jeg ser her):) jeg kommer tilbake til deg når kontoen har hentet seg inn igjen etter julen:) hilsen Line(irenes venninne).

Les Cotrions sa...

Hello! Your holidays seems to have been nice! You're clever knitting...I can't knit at all! I must learn !
Have a nice week!!!
Hugs
Vale

Frk Mille sa...

Tusen takk for besøket i bloggen min.
Å det er så fint med slike hekla tepper. Må lære meg og hekle jeg også og bli bitt av bassillen.

Henriette sa...

Har kikka innom bloggen din for fyrste gong, men det vert nok ikkje siste. Her var det koseleg;)

Så flink du er både med hekling og anna ser det ut for. Keramikken din er nyyyyyydeleg;) Legg deg til i rollen min, og håpar det er greit

Ha ein flott kveld:0)

fru vims sa...

heisann :)

så produktiv du er! jeg har helt gitt opp hekleteppet mitt.. en vakker dag får jeg vel ånden over meg igjen. ;)

ser at du har funnet et tips om hvordan brente mandler ikke skal klisse seg sammen...deler du?

jeg sliter sånn med at det blir en stor klump, og det er ikke no gøy :(

håper du koser deg i kulda! jeg fikk heldigvis starta bilen etter en lang juleferie.
synes det er herlig vakkert med all rimfrosten, men begynner å bli lei av å skrape bil hver morgen ;D

klem fra meg

mali-mo sa...

SÅ flott det blir! Har tenkt så lenge ( SOM om jeg trenger FLERE prosjekter hahaha ) men dette var bare det siste dyttet i riktig retning. Hekleteppe it is. SYns det ble utrolig flott med den grå kanten. Hvilket garn er det? Hadde hatt lyst å hekle et i alpakka, men er litt usikker på om de rette nyansene finnes i det garnet. Må tenke litt på hvilke farger jeg vil ha. Hvor mange er vanlig eller nødvendig pr rute?

Så koselig at du likte hjerte-innlegget. jeg bare elsket de hjertene dine, og fikk selvsagt straks et sterkt behov for å bli keramiker ;) Så mange ønsker...så lite fritid ;)

Ønsker deg en flott resten-av-uken ;) Og syns fortsatt jeg burde få sende deg noe i posten ;) Klem

mali-mo sa...

Også må jeg bare få si at de veskene du lager er nydelige!!! Flinke jenten!!!!

Anonym sa...

Jeg laget jakke til ene jenten min av sånne :-) med strikkete armer :-)

og min mor festet alle trådene !! :-)
( og gav meg forbud mot å hekle flere - hihi )

Perlehvit sa...

Nydelige lapper da! Skulle ønske jeg kunne hekle slik!

Kjempefin blogg du har! Legger deg til i lista mi jeg;)

Tante Mimmi sa...

å, så flotte dei vart!:)
Eg kan kjenna meg att, eg og vert rastlaus av å berre sitje utan å "pyssla" med noko! Men...eg veit ikkje om eg vågar meg ut på dette- kjenner til "hekta" kjensla! :)
God hekta veke!

Linda sa...

Så nydelig Marianne! Det er virkelig artig å kikke på din blogg. Inspirasjon. Har opprettet min egen nå, og det er faktisk gøy. www.linda-hjertedryss.blogspot.com
Klem!

Erika sa...

Hei Marianne! Så nydelige oldemorruter du har heklet. Du er flink! Jeg holder på å prøve å lære meg å hekle sånne i disse dager. Men jeg tror ikke jeg er så tålmodig ;)
Apropo snøen du spurte om...
Jeg husker ikke hvor jeg fant det, men tror denne siden kan hjelpe deg. Her forklares det enkelt.

http://interestingwebs.blogspot.com/2008/12/how-to-add-falling-snow-effect-to-blog.html

Bare spør igjen :)

Klem fra Erika