* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

torsdag 8. januar 2009

Livets utfordringer


Dette fotografiet er fra januar i fjor, den ene helgen vi hadde skiføre hos oss.
Men nå skal dette bildet illustrere meg og min situasjon for tida: jeg baser utenfor løypa, men det ser ut som det er en lysning der framme! En liten kropp i et stort landskap på vei mot et mål.

Det er jo sånn at man skal utfordre seg selv med jevne mellomrom, ellers visner vi jo. Men akkurat nå angrer jeg bittelitt på den gode ideen jeg fikk for to år siden om å slutte å jobbe, leve på mannen og heller ta en mastereksamen. Virket veldig lurt der og da, jeg fikk klapper på skulderen og lykkeønskninger. Noen sa jeg var modig, andre sa de gjerne skulle gjort det samme selv, men...

Nå har jeg kniven på strupen føler jeg, skal levere i april og har mareritt om natten! Tenk om dette går den veien høna sparker!?

Heldigvis varer ikke slike angreanfall så veldig lenge, jeg setter meg heller ned og puster på ei stønn og tenker dette går bra! Man må tåle litt for å oppnå noe her i verden! Og hvor morsomt er det ikke å ikke vite hvor man jobber etter sommerferien? Eh...

Har dere noen utfordringer i 2009? Hvis ikke utfordere jeg alle til å prøve noe nytt, minst en gang!

KLEM FRA MARIANNE

16 kommentarer:

Sine sa...

Hei Marianne

Jeg gjorde det samme som deg i forfjor. Det var tøft når det stod på, men guri hvor deilig etterpå. Det er så vanvittig tilfredsstillende å vite at en klarte det. Synes du er tøff og ønsker deg masse lykke til!

Utfordringene mine for tida blir å gjøre ferdig en del strikkeprosjekter. Jentene mine trenger gensere... Det ser ut til å være tøffere enn masteren innimellom for jeg har ingenting som pusher eller ingen frister.

Nooria sa...

Så utrolig stilig at du fulgte drømmen din da! Jeg tenker du ikke kommer til å angre når alt er over :-).

Hva tar du master i da?

Anne Mette Lie sa...

Jeg skjønner så godt hva du mener! Jeg leverte masteren min i november - 08.. Jeg skrev den samtidig som jeg hadde 100% jobb (og jeg har tre små barn..). Tungt. Kjempetungt, faktisk... og det var ikke få ganger jeg ville gi opp! Men SÅ fantastisk deilig når karakteren kom og B' en lyste mot meg!

Stå på! - det går nok bra, du er FLINK!

Therese sa...

Uff, jeg kjenner meg så godt igjen. Da jeg hadde avsluttende eksamen i designstudie for snart to år siden holdt jeg på å få hetta da det var 14 dager igjen til innlevering. Jeg trodde helt seriøst at jeg skulle bli tullete, for ikke hadde jeg tid til å spise og aller mindre sove. Men det gikk fint, som det jo stort sett alltid gjør for snille jenter :)

Rosa Velour sa...

Siden du læser "Dorian", skal du få et citat med på vejen: "We're all in the gutter, but some of us are looking at the stars." Oscar Wilde. Så: Keep on looking at the stars, Marianne, and you'll reach your goal! :)

Lilla sa...

Huff da! April er "Bare" 3,5mnd unna, etter det kan du puste ut, og glede deg over tanken på hvor flink du har vært og er!
Det blir deilig det, inn i den vante tilværelsen med jobb og rutiner, tenk hvor fort det blir uspennende æ... :o)

Maya: sa...

Ååå, det er kjempeviktig å følge drømmene sine. Du er tøff som turte å gjøre noe som andre bare tenker på:) Jeg startet på master i høst, og selv om jeg kjenner det er tøft innimellom (spesielt under eksamentiden), så gir det meg noe tilbake. Og det prøver jeg å minne meg selv på i tunge tak. Snart er du ferdig. Jeg har oppdaget at det gjelder å holde fokuset når nervene spiller meg et puss. Og være snill meg seg selv på alle mulige måter:)
Lykke til, klem fra Maya

Synnøve sa...

Gikk skole og arbeidet samtidig jeg. Ble ferdig for snart 3år siden. Lurte mange ganger på hva jeg drev på med, men det gikk bra til slutt. Eksamensnerver er noe herk:)))

Lykke til vidre.

mali-mo sa...

Så flink du er Marianne! Jeg har jo tatt et års videreutdanning på full tid ved siden av jobb i 64 % stilling nå, og det har vært tøft. Skulle vært ferdig til jul, men den ene eksamenen måtte jeg utsette et år, var kjempesyk og kunne ikke fly til Oslo for å ta den. Sukk. Kjenner det er tungt å vite at jeg må på igjen til høsten for å så bli ferdig til jul, men...

Krysser fingrene for deg og sender deg litt inspirasjon, pågangsmot og arbeidslyst med her...

Hva er det du tar master i da, hvis jeg kan spørre? Mannen min holder også på med en master, på deltid, men han har leeeenge igjen ennå ;)

Tante Mimmi sa...

Så bra skreve Marianne!
Du ER tøff og snart er du i mål, og det går nok superbra! Du må berre rose deg sjølv! Tenk 2 år har gått, alt du har skreve og forska! (klapp på skuldra!)
Eg kan kjenne meg at i angsten "kva skjer no",men det er rart med det..det ordnar seg alltid! Eg er misunleg! Tenk, mastergrad! Mange vil ha deg med den! Lukke,lukke til med innspurten og du veit eg gledar meg til å lese, hugs det!!!
heiar på deg!!!

Anita sa...

Hei! Takker for kommentaren om teppet mitt!! Er nok veldig nøye ja, men resultatene blir som regel bra også da, selv om det er noe ekstra jobb, for at fruen skal bli fornøyd;0) Ikke uten grunn at jeg veier bollene;0} Ha en strålende helg! Klem!

Mi :) sa...

Wow! Så utrolig tøff du er :)) Jeg ble inspirert bare av å lese innlegget ditt jeg :) Du tenker utenfor boksen din og det fortjener støtte og ros og oppmuntring! Det er bare neatulig synes jeg at man på reisen kommer ned i både dype daler og opp på høye topper - og ikke minst at man innimellom tviler på b¨de seg selv og idéen sin. Godt å høre at det vanligvis ikke varer så lenge - sånn er det med meg også, men kjenner meg godt igjen i å være nede i et lite dalføre akkurat denne tiden i januar ;)

Alle som følger drømmen sin er en inspirasjon og motivasjon for meg - takk for at du deler av deg :)

Lykk lykke til :)

Marianne:)

Unknown sa...

Hei på deg! Uff ja, jeg skjønner hvordan du tenker, men dette er ikke noe du kommer til å angre på! Tenk om du hadde valgt å ikke gjøre det, hadde du ikke da alltid lurt på "hva om jeg hadde turt å prøve?" Det tror jeg ;) Jeg skal sanneligen utfordre meg selv også, etter to års venteliste, begynner jeg på flyskrekk-kurs nå i januar...!! Er kjempespent og håper så klart jeg snart kan fly uten problemer igjen :)

Angående å hekle sammen ruter. Jeg bruker luftmasker ja, du kan finne en oppskrift på hvordan på garnstudio.com, under interiør finner du oppskrift på rosa og blå babytepper. Nederst i den oppskriften vises det hvordan du hekler sammen :) Veldig fine farger i de du har heklet! Men lurer på om det kanskje er best å sy lappene sammen om du skal ha dem til en pute, da blir det "tettest". Tror jeg da ;) Ha en fortsatt herlig helg! Synnøve

Min lille krok i verden sa...

Hei Marianne

For et nydelig bilde i dette innlegget ditt, jeg kjenner meg igjen o dine refleksjoner og tanker :-)
Jeg har brukt vesken min så og si hver dag siden jeg fikk den og jeg elsker den. Du skulle bare visst hvor mange gode og takknemlige tanker jeg har sendt deg :-). Men nå trenger den sårt litt vann og såpe og jeg lurer på om du kan gi meg noen vasketips slik at jeg ikke gjør noe galt. Håndvask og 40 grader eller?
På forhånd takk for svar.

Anonym sa...

Hei jenta mi. Jeg synes du har vært kjempeflink til å jobbe med studier. Du har vært kreativ og stått på som bare det. Hjemme har du vært snil og flink mor og kone. Økonomisk har vi klart oss bra (synes jeg i hvertfall) så eneste jeg har å si er at jeg vet at du kommer til å klare det ... Hakuna matata... Mupp fra sussebassen din

pepperkverna sa...

Ønsker deg lykke til! Hege