* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

søndag 22. juni 2008

Ellen Keys nydelige Strand

Ellen Key 1849-1926



Jeg fortsetter serien "Kloke damer som bodde vakkert" ; ) Her er bilder fra den svenske pedagogen og folkeopplyseren Ellen Keys nydelige eiendom Strand som ligger ved sjøen Vattern.

Noe av det hun brant for var at alle mennesker burde ha det vakkert omkring seg, fordi pene omgivelser skaper ro og harmoni. Hun så også nødvendigheten for arbeidsfolk å ha ferie og fri i lengre perioder for å samle krefter og få et pusterom fra slit og slep.












Strand er i dag vilehjem for damer, det er muligheter for å booke omvisning.
Bildene er hentet fra hjemmesiden

10 kommentarer:

HildeS/Frøken Fryd sa...

For ein nydeleg plass å finne fred og ro.
Eg hadde ikkje hatt noko imot å vore der ei stund.

Sologbolig sa...

Takk for hyggelig kommentar hos meg. Ja, dette var eit flott sted, hvilehjem for damer ja ...... kanskje det hadde vert noe!!? Så du skal til Istria også, vi har aldri vert der før og gleder oss masse. Har du noen gode tips å gi bort så er det alltid hyggelig. Ha ein fin dag!

Synnøve sa...

Jeg liker denne "serien" din :) Tenk å bo så flott, der hadde jeg nok fått ro i sjela ja... Kanskje jeg skal booke meg inn på hvilehjem, hihi ;) Flott innlegg under her også, så mange fine inngangsparti...! Det er jo så koselig i Fredrikstad, jeg kunne godt tenkt meg det butikklokalet der altså...! ;) Synnøve

Hulda sa...

Virkelig et nydelig sted. Falt for det siste bildet, spesielt, vinduet er så vakkert.

Magdalena sa...

så FLOTT innleg, litt kulture er bra for oss...
Likte så godt de gamle inngangspartiene,- trodde nesten du var i RØROS!
liten utfordring hos meg*
ha en fin dag~~~

Sologbolig sa...

Tusen takk for fine tips, alle er notert ned. Og masse bilder skal eg ta! Hei så lenge!

Tvert-om-tanten sa...

Nydelig hjem! Har lenge tenkt på å få tak i boka om Ellen Kay, og det tror jeg sannelig at jeg må se etter å få gjort. Enig med henne, tror vakre omgivelser er veldig viktig for oss mennesker, slik er det iallfall for meg.

Blir ikke mye tid til blogging for meg nå om dagen, har det travelt med å rive ned og bygge opp (vel, ikke jeg som gjør så mye av det siste...), men nå sitter jeg med en strekt muskel etter å ha vært kompis med brekkjernet noen dager, så da får jeg tid til litt blogg-surfing... aldri så galt...

Klem

n o r d i n g å r d e n sa...

Så vacker den sista bilden var och vilket flott Ellen Kay inlägg! Sommarhälsningar från Mari.

Lilla sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tove sa...

Det hørtes ut som en klok dame!! Vakkert sted og hus ja:)

klem