* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

søndag 8. juni 2008

La humla suse!


Vi har latt humla suse til gangs. Torsdag dro vi fra varmen i byen og ut på hytta! Her har vi hatt en knall helg med soling, bading og flere spennende ekspedisjoner på "ukjente" stier. Det vokser mye vill humle her, jeg syns den er kjempefin! Tenker meg at den har spredt seg fra gårdene omkring. Fra 1661 var det nemlig påbudt å dyrke humle og å brygge øl på hver gård i Norge. Øl var jo stort sett det de drakk før foruten vann og litt melk. Humlen setter smak til ølet og demper framveksten av bakterier. Hunnblomsten får fine rakler som er dekorative i kranser og buketter.




Dessverre holder humlen seg dårlig som avskåren i vase. Det er også ganske vrient å flytte på vekstene. Jeg vil gjerne ha mange til å klatre på trærne i hagen, men har bare klart å få til noen spede planter som ble gravd opp på høsten og overvintret ute. Jeg skal satse skikkelig på dem!











Her er noen flere glimt fra turen vår : )




5 kommentarer:

alvorada sa...

"sorgeliga saker hända, an i våra dar minsann, sorgeligast är dog denna- den om fröken Madigan"

Jovisst kjenner jeg Elvira Madigan! Pussig at du skulle nevne henne, jeg har akkurat (i dag faktisk!) lest en bok som har nettopp Elvira Madigan som et slags gjennomgangstema. Men tror nok (heldigvis!) ikke jeg og den stakkars Elvira har flere likhetstrekk enn akkurat det med line-gåingen... :)

Kjempefine bilder du har lagt ut her. Ser ut som dere har hatt en herlig hytte-helg! :)

Tove sa...

Jeg viste ikke at det var påbudt å brygge øl, morsomt:) Og humlen var kjempeflott, skal bli spennende å se om du får den til å vokse hjemme hos deg

Her er det også blitt sommer nå...og jeg skulle ønske vi kunne venta litt for her er det like varmt dag som natt og høy luftfuktighet, man sitter stille og svetter..jeg er ikke så glad i denne varmen jeg.. Skulle gjerne vært i Norge å tatt et bad ute i skjæra nå ja:)

Ha en flott uke
klem

Unknown sa...

Så fine bilder, og for en pus...! Er den deres? Eller kanskje bare en forbipasserende sjarmør...? ;) Angående det du lurte på, så prøvde jeg å se hos mine leverandører, men kunne ikke se at de hadde akkurat det du er på utkikk etter... (Er litt usikker på hva du mente med det til badet, var det til å henge på veggen, eller et frittstående stativ?) MEN, har sett en slik til å henge hageslangen på, hos www.annasrom.no, under hage. Tror det er akkurat en slik du er på utkikk etter...? Litt usikker på leverandøren, mulig det er Bloomingville, og da er det sikkert flere som har den. Du kan jo også sjekke hvem som fører det i nærheten av deg :) Synnøve

Synnøve sa...

Neimen!! Du har linket til butikken...! Hihi, tusen takk, det hadde jeg ikke forventet, så hyggelig overraskelse :D Og så bra at det var en slik du var på utkikk etter, lurer på å skaffe meg en selv jeg, de er kjempefine, og veldig grei pris ja ;) Ha en fin kveld! Synnøve

Huldra sa...

Så morsomt at du kalte innlegget akkurat det, for jeg lager kranser av humlekvister når jeg rydder opp på våren. Kaller da kransene nettopp for; "La humla suse" kranser. =D