* FINE TING * HAGEN MIN * GAMMELT OG NYTT * SELVGJORT OG VELGJORT *

torsdag 12. juni 2008

Kampen for tilværelsen


Jeg fant denne kurven på loftet og lurte veldig på hvor jeg hadde sett en linknende kurv før? Jeg fant fram boka mi om Christian Krohg, og der på det kjente bildet hans "kampen for tilværelsen" fra 1888 har fattigkonene en slik kurv på armen!

Dette er et av Krohgs mest kjente tendensmalerier hvor han skildrer det vanskelige og vonde i livet. Han har selv stått i krysset Skippergaten/Karl Johansgate rett nedenfor Kirkeristen og sett de fattige strekke seg etter brød utenfor bakeriet. Med stor naturtroskap har kunstneren skildret bygninger, gasslykter, snø og sultne ansikter. Kvinnenes skaut og ullsjal var de fattiges tradisjonelle påkledning for å holde kulda og den rå lufta ute. Barna blir stående bakerst, det er den sterkeste som overlever.
For litt over hundre år siden var dette motivet et vanlig skue her i landet, men mange rundt i verden lever slik ennå dessverre. Det er lett for oss å glemme. Kanskje min kurv har stått i brødkø?


Som alltid når jeg finner gamle ting lurer jeg på hva de har vært med på. Denne kurven har kanskje vært med oldermora mi på torghandel og blitt fylt med sild og poteter? Eller egg, brød og kaffe? Ikke vet jeg hva de handla før, sikkert ikke potetgull, taco og Philadelphiaost med urter og hvitløk!

Dette var jo før plastposenes tid : ) og en fast handlekurv var sikkert innventar i hvert hjem. Kurven er ganske stor og det er kjekt med lokk på toppen.



Nå får den gjøre nytte for seg som blomstervase. Den er ganske morken og møkkete så den får ikke bli med meg i butikken!


En eller annen har følt et behov for å pynte på fasaden og malt yttersiden i en hvit farge. Ikke særlig lurt spør noen meg. Den hadde vært penere slik den var original. Det er jo noe å tenke på når vi går bananas med malerkosten og skal male over alt mulig...

7 kommentarer:

HildeS/Frøken Fryd sa...

Hei på deg.
Kurven er skikkeleg fin, og det passa godt med markblomar oppi den:)
Christian Krogh har mange flotte malerier, og har skildra kvardagslivet på ein utmerka måte.
Det er nesten så ein kjenner lukta og høyrer støyen fra bileta hans.
Ha ei fin helg Marianne.

Whoopsi Daisy sa...

Så koselig kurv. Det har nok vært nyplukete egg oppi der tror jeg :O)Sjarmerende med blomster oppi.
Ønsker deg en god helg
Whoopsi Daisy

Synnøve sa...

Så flott kurv! Og den gjorde seg jo så godt med nydelige markblomster i... Det kler den nok bedre enn med philadelphaost oppi ja, hihi... Nydelige bilder du har tatt, gir meg skikkelig sommerstemning :) Og vakre blomster under her også, jeg har sådd revebjeller i år, håper de kommer opp neste år... Ha en fortsatt fin helg! Synnøve

Magdalena sa...

dette var spesielt.... tenk om dene kurven har vært med på armen til en kvinne som nærmes sloss om maten,- tenk på hvor mange poser mat i bærer med oss fra butikken i løpet av uken, med største selvfølge....
ta godt vare på kurven, - nei, den skulle ikke blitt malt...
klem og god søndag;O)

Blå-hvit samlemani sa...

For en nydelig kurv, Så heldig du er!

Nydelig med markblomster. Jeg er sikker på at du kommer til å ha mange flotte blomster i den i løpet av sommeren....

Ingrid sa...

Hei! Det var en sjarmerende gammel kurv! Skikkelig søt med blomster i. Jeg har ikke vært her inne hos deg før- men det var verdt et besøk! :)

Olav sa...

Takk ass! U made my day! Måtte ha stoff om kampen om tilværelsen og her fant jeg det! Takker så mye